Tuesday 11 September 2012

Keroncongan Parti

Bila bukak je Facebook nampak la post-post politik even dari member-member.
Macam kelakar la jugak, dulu sekelas then sekarang kecoh kecah sana sini pasal politik. Tengok pakcik-pakcik aku pun sama, tu belum atuk-atuk sedara aku kalau tang balik kampung cerita bab politik. Masing-masing dengan ke tak puas hatian masing-masing, dari sudut kerajaan and dari sudut pembangkang. Aku bukan denial, tapi sama lah jadi macam orang lain, non-partisan. Bukan tak bersyukur, bukan taknak mengaku banyak sangat propa tapi terlalu banyak propa dari kedua belah pihak. Ramai orang taknak mengundi sebab ni lah, yang dari belah kerajaan cakap macam ni, pembangkang memang dah kerja diorang membangkang je, hal peribadi pun nak dimasukkan sekali. Dikutuknya dari belah sini, ditunjukkan gambar bogel dari belah sana, video dari belah sini, penyelewengan dari belah sana. Benda kita boleh nampak sebenarnya yang mana ori mana palsu. Semuanya sama je, samar-samar untuk kita nilai. Either takut hilang kuasa atau nak balas dendam dengan apa yang terjadi dulu. Kadang-kadang aku pelik, dari bab politik boleh sampai ke bab agama, and yang penyokong fanatik ni pun satu hal jugak, ada ke sampai kencing kencing gambar pijak pijak semua, tak puas hati buat cara elok laa ni sampai buat benda bangang macam tu. Kan bodoh namanya, sendiri kena. Aku balik kampung then nenek aku bercerita, kalau tak sebab kerajaan sekarang ni, negera kita tak senang macam ni. See jasa kerajaan, then dari belah sana pulak, ada seorang peniaga kecik ni. Masa kerajaan negeri pegang, asyik-asyik kena kejar kena angkut je. Member dah la hidup kais pagi makan pagi, tapi bila sekarang ni, lega sikit hidup nak berniaga. Dua dua ada kebaikan masing-masing tapi penyampaian tu, sek-sek kerajaan ni aku taktau la kan, either memang taknak terima idea ke apa, tapi adakalanya aku tengok pembangkang ni nak suarakan pendapat je, just ada certain yang over gila babi. Over reacting in everything, tu lah, sebenarnya dua dua sama je, bukan parti tapi penyokong tu, diorang yang buat caru. 

No comments:

Post a Comment